کردکوی دل ایران

زیباییهای کردکوی

کردکوی دل ایران

زیباییهای کردکوی

موقعیت جغرافیایی شهرستان کردکوی


موقعیت جغرافیایی شهرستان کردکوی



شهرستان کردکوی با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰۰۰ نفر و مساحتی در حدود ۵/۸۱۵کیلومتر در غرب استان گلستان و در فاصله ۲۸ کیلومتری گرگان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان بندرترکمن، از جنوب به رشته کوه های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود میباشد. جنوب این شهرستان را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل میدهد که مهم ترین کوههای آن، درازنو و زمه کوه، چلستان، جهان نما، پلاش و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا ۳۵۰۰ متر است. بخش شمالی شهرستان از زمین های جلگه ای هموار با شیب ملایم تشکیل شده و به زمین های بندرترکمن، رودخانه قره سو و خلیج گرگان منتهی می گردد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی، ارتفاع و امتداد کوهها و نزدیکی به دریای خزر، این شهرستان در قسمت جلگه ای دارای آب و هوای معتدل مرطوب و در قسمت کوهستانی، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. پوشش گیاهی این شهرستان با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگل های انبوه پوشانده است. در ارتفاعات پایین، درختان ممرز، انجیلی، توسکا، آزاد، لرگ و در ارتفاعات متوسط، راش، ملچ، نمدار، افرا و در ارتفاعات بالاتر درختان ارس، بلوط و سرو کوهی میرویند. در جنوب کردکوی، جنگل تا خط الرأس کوههای درازنو گسترش داشته و یکی از انبوه ترین مناطق جنگلهای خزری به شمار می رود.

در ضلع شمالی البرز رودخانه های زواردشت، غاز محله کردکوی، شش دانگ بالاجاده، غرب بالاجاده و میاندره را می توان نام برد که به رودخانه قره سو وارد و از شمال کردکوی به خلیج گرگان می ریزد.

کردکوی در ۵۴ درجه و ۷ دقیقه درازای جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۴۷ دقیقه پهنای جغرافیایی و در بلندی متری از سطح دریا قرار دارد. شهر کردکوی در ۱۰۴ کیلومتری شمال خاوری ساری و در مسیر راه اصلی گرگان ـ ساری است. کردکوی در دشت گرگان و در ۲ کیلومتری جنگل و ۶ کیلومتری دامنه های البرز و در ۸کیلومتری دریای مازندران قرار گرفته است. همسایگان آن از شمال؛ بندرترکمن، از خاور؛ گرگان، از باختر؛ بندرگز و از جنوب؛ بهشهر به توجه به موقعیت جغرافیایی , ارتفاع و امتداد کوهها و نزدیکی به دریای خزر, این شهرستان در قسمت جلگه ای دارای آب و هوای معتدل مرطوب و در قسمت کوهستانی , دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

پوشش گیاهی این شهرستان با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. کوهپایه ها , زمین های زراعتی توام با چمن زار ها گسترش دارند. تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگلهای انبوه پوشانده است., در ارتفاعات پایین درختان ممرز , انجیلی , توسکا, آزاد, لرگ و در ارتفاعات متوسط راش, ملچ, نمدار, افرا و در ارتفاعات بالاتر در ختان ارس , بلوط و سرو کوهی می رویند. در جنوب کردکوی جنگل تا خط الراس کوههای درازنو گسترش داشته و یکی از انبوه ترین مناطق جنگلهای خزری به شمار می رود.

در شهرستان کردکوی با توجه به شرایط آب و هوایی , بیشترین بارش در فصول پاییز و زمستان صورت می گیرد. بارش سالانه در کردکوی تا حدود ۵۷۰ میلیمتر می رسد. شیب تند زمین, رودهای مناسبی را بوجود آورده است. در ضلع شمالی البرز رودخانه های زواردشت , غاز محله کردکوی, شش دانگ بالاجاده, غرب بالاجاده و میاندره , را می توان نام برد که به رودخانه قره سو وارد و از شمال کردکوی به خلیج گرگان می ریزد.

کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد این شهرستان به شمار می رود. از محصولات مهم کشاورزی پنبه, گندم, برنج و سویا است. شهرستان کردکوی دارای مراتع غنی و جنگلی و چمنزارهای ییلاقی است. به سبب حاصلخیزی منطقه و توسعه کشاورزی بیشتر صنایع این شهرستان در رابطه با محصولات کشاورزی تاسیس شده است. از مهمترین آنها کارخانه پنبه پاک کنی, صابون سازی , روغن کشی , شالیکوبی, چوب بری, و خوراک ماکیان و نئوپان را می توان نام برد. از صنایع دستی این شهرستان حصیر بافی, نمد زنی, بافتن چادر شب محلی و جوراب پشمی هستند.

دشت گرگان در سواحل جنوب شرقی دریای مازندران دل سپرده به نجوای امواج ، طبیعتی جذاب و سیمای یگانه دارد. جای جای این دیار از جمله مراکز مهم تمدنی ایران زمین محسوب می گردد . و کردکوی در این میان درّی است بی همتا.

تا کنون در شهرستان کردکوی ۵۹ اثر تاریخی_ فرهنگی از هزاره های قبل از میلاد تا سده های میانی اسلام شناسایی گردیده است که از این تعداد ۲۸ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



اینم عکس هایی از مناطق دراز نو




http://upload.estekhdamiha.com/images/qgboy9bbvfva1e76eohx.jpg




http://upload.estekhdamiha.com/images/qmk90ko7x2z4lrdfrqj.jpg




http://upload.estekhdamiha.com/images/oh38dnxavax80rkdmq1z.jpg




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد